Wolni z wolnymi, równi z równymi i zacni z zacnymi.

Rex regnat et non gubernat

  • Thomas Jefferson

    Kiedy obywatele obawiają się swojego rządu, jest to tyrania. Gdy to rząd obawia się obywateli, mamy do czynienia z wolnością.
  • Margaret Thatcher

    Unia Europejska jest skazana na niepowodzenie, gdyż jest czymś szalonym, utopijnym projektem, pomnikiem pychy lewicowych intelektualistów.
  • Włodzimierz Lenin

    Socjalizm to nic innego jak państwowy monopol kapitalistyczny stworzony dla korzyści wszystkich ludzi.
  • Ralph Waldo Emmerson

    Religia jednego wieku staje się literacką rozrywką następnych.
  • Soren Kierkegaard

    Są dwa sposoby w jakie człowiek może dać się ogłupić. Pierwszy to uwierzyć w rzeczy nieprawdziwe. Drugi, to nie wierzyć w prawdziwe.
  • Ayn Rand

    Jako że nie istnieje taki byt, jak “społeczeństwo”, ponieważ społeczeństwo to pewna liczba indywidualnych jednostek, zatem idea, że “społeczny interes” jest ważniejszy od interesu jednostek, oznacza jedno: że interes i prawa niektórych jednostek zyskuje przewagę nad interesem i prawami pozostałych.
  • Terence McKenna

    Skoro już w XIX wieku zgodziliśmy się przyznać, że człowiek pochodzi od małpy, najwyższy czas pogodzić się z faktem, że były to naćpane małpy.
  • Aleister Crowley

    Czyn wole swą, niechaj będzie całym Prawem.

    Nie masz żadnego prawa prócz czynienia twej woli. Czyn ja i nikt inny nie powie nie.

    Każdy mężczyzna i każda kobieta jest gwiazdą.

    Nie ma boga prócz człowieka.

    Człowiek ma prawo żyć wedle swych własnych praw
    żyć tak jak tego chce
    pracować tak jak chce
    bawić się tak jak chce
    odpoczywać tak jak chce
    umrzeć kiedy i jak chce

    Człowiek ma prawo jeść to co chce: pić to co chce: mieszkać tam gdzie chce: podróżować po powierzchni Ziemi tam gdzie tylko chce.

    Człowiek ma prawo myśleć co chce
    mówić co chce: pisać co chce: rysować, malować, rzeźbić, ryć, odlewać, budować co chce: ubierać się jak chce

    Człowiek ma prawo kochać jak chce

    Człowiek ma prawo zabijać tych, którzy uniemożliwiają mu korzystanie z tych praw

    niewolnicy będą służyć

    Miłość jest prawem, miłość podług woli.
  • Anarchizm metodologiczny

    Anarchizm metodologiczny - jest programem (a właciwie antyprogramem), zgodnie z którym należy z wielką ostrożnością podchodzić do każdej dyrektywy metodologicznej, (w tym do samego anarchizmu) bowiem zaistnieć może sytuacja, w której lepiej jest z anarchizmu zrezygnować (aby nie hamować rozwoju wiedzy) niż go utrzymywać.
    Paul Feyerabend
  • Strony

Jak mówić o wolności?

Posted by psychoneurocybernauta w dniu 22 lutego 2009

Najpierw szukam odpowiedzi na pytanie “do kogo?” tzn. komu większa dawka wolności przyniesie korzyść i to od zaraz.

paradoks państwa opiekuńczego

Upieram się, że do grupy najbardziej uciemiężonych przez państwo opiekuńcze należą najbiedniejsi i bezrobotni. Z jednej strony państwo trzyma ich z dala od rynku pracy poprzez płacę minimalną i inne koszty zatrudnienia typu “akcyzowego” jak ZUS, przymusowe fundusze celowe itp. Z drugiej strony ponoszą oni ogromne (stosunkowo) opłaty za dobra subsydiowane, z których korzystają najbogatsi. “Darmowe” studia są tej polityki państwa najlepszą ilustracją.

klasa średnia – bastion do zdobycia

Klasa średnia (dowolnie definiowana) zyskałaby na wolności materialnie mniej, chociaż też bardzo dużo. Problem polega na tym, że zazwyczaj trapią ją wątpliwości moralizatorsko-intelektualnej natury: Co to by było, jakby ktoś był chory i nie miał pieniędzy na lekarza? Czy nie lepiej dać małemu złodziejaszkowi pieniądze i wtedy już nie będzie kradł? i wiele innych takich, które wszyscy wielokrotnie słyszeliśmy. Właśnie klasa średnia jest najbardziej skłonna do przehandlowania wolności za iluzję państwowego bezpieczeństwa i im trzeba wyraźnie mówić prawdę o tym jak jest.

Krzątając się wokół swoich spraw, starając się jak najwięcej “wyrwać” od państwa nie zauważa klasa średnia (tzn. jej typowi przedstawiciele) tego, że prawdziwym beneficjentem dopłat i ulg są urzędnicy, którzy ich udzielają. Trud i ciągłe liczne zajęcia zazwyczaj nie pozwalają się zatrzymać i dojrzeć prawdy, że nigdy nic nikomu nie przybyło od przekładania dóbr z jednej kieszeni do drugiej, zwłaszcza gdy trzeba za tę usługę zapłacić.

najbogatsi

Największe majątki (nie tylko w Polsce) daje się zdobywać poprzez chytre zmieszanie funduszy prywatnych z państwowymi i “właściwe księgowanie”. Do tego potrzebne jest poparcie “klasy politycznej”, co kosztuje na przykład finansowanie kampanii wyborczej. Gazety codzienne są pełne dosyć precyzyjnych opisów takich operacji. Jak słusznie zauważył Fritjof Capra (”Punkt zwrotny”) tego rodzaju działania dokonywane są najczęściej w rejonie kompleksu paliwowo-energetycznego, powiązanego kapitałowo z producentami broni i farmaceutyków. Czy ktoś się zastanawiał dlaczego handel paliwami jest koncesjonowany?

Wolność stanowi zagrożenie dla ich pozycji i źródeł dochodów pochodzących z przemocą pobieranych podatków. Im o niej mówić nie ma powodu.

groźba materializmu liberalistycznego

Mówiąc o wolności nie wolno koncentrować się wyłącznie na ekonomii i zagadnieniu redystrybucji budżetowej. Liberalizm zapewnia nie tylko największy możliwy dobrobyt materialny, ale jest również najuczciwszy i najsprawiedliwszy. Oprócz żołądków ludzie mają jednak jeszcze dusze, sumienia i poglądy.

Konserwatystom możemy mówić, że tylko wolny rynek zapewnia sytuację społeczną, w której złe uczynki (np. niemoralność i beztroska) nie są nagradzane. Tzw. neokonserwatyści proponują twórcze połączenie chrześcijaństwa z pewnymi militarystycznymi zabobonami a to wszystko z socjaldemokracją. Nie bez powodu Hans-Hermann Hoppe głosi, że każdy konserwatysta nie chcąc popadać w sprzeczność logiczną musi być zwolennikiem wolnego rynku.

Rasistom, nacjonalistom i szowinistom różnego rodzaju (nie widzę potrzeby wymieniania ich tutaj każdego z osobna) zapewniamy wolność głoszenia ich idei i życia tak, jak sobie tego życzą, bez przymusu stykania się z obcymi. Wolność oznacza koniec politycznej poprawności, akcji afirmatywnych i przymusowej (również szkolnej) integracji.

Socjaldemokratom musimy podziękować za troskę, ale dorośli ludzie nie wymagają opieki świadczonej na siłę i potrafią się sobą sami zająć. Z drugiej strony dobroczynność za własne pieniądze a nie cudze ma ogromną wartość etyczną, bo pomaganie łączy z osobistym wyrzeczeniem.

Socjalistów (innego rodzaju) powinniśmy zapewnić o naszej trosce o najuboższych, im właśnie wolność ma najwięcej do zaoferowania w każdej dziedzinie. Przypomnieć należy im też o ideach Karola Marksa, który swe rozważania zaczął od poszukiwania “jednostki wolnej, niczym nie skrępowanej”. Prymat produkcji (najpierw trzeba wyprodukować, żeby móc skonsumować) powoduje, że dużo łatwiej (skuteczniej) jest budować dobrobyt niż walczyć z biedą.

wolność jako wartość sama w sobie

Każdemu człowiekowi dzieciństwo kojarzy się z czasem beztroskiej zależności od rodziców. Dorastanie zaczyna się wtedy, kiedy zaczyna to ciążyć i przychodzi chęć stanięcia na własnych nogach, podejmowania decyzji i nawet ponoszenia konsekwencji swoich własnych błędów.

Większość ludzi doświadczała w życiu pragnienia wolności chociaż raz jako nastolatkowie. Od tego uczucia można wyjść!

Autor prowadzi bloga Freedom Fighter

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: