Wolni z wolnymi, równi z równymi i zacni z zacnymi.

Rex regnat et non gubernat

  • Thomas Jefferson

    Kiedy obywatele obawiają się swojego rządu, jest to tyrania. Gdy to rząd obawia się obywateli, mamy do czynienia z wolnością.
  • Margaret Thatcher

    Unia Europejska jest skazana na niepowodzenie, gdyż jest czymś szalonym, utopijnym projektem, pomnikiem pychy lewicowych intelektualistów.
  • Włodzimierz Lenin

    Socjalizm to nic innego jak państwowy monopol kapitalistyczny stworzony dla korzyści wszystkich ludzi.
  • Ralph Waldo Emmerson

    Religia jednego wieku staje się literacką rozrywką następnych.
  • Soren Kierkegaard

    Są dwa sposoby w jakie człowiek może dać się ogłupić. Pierwszy to uwierzyć w rzeczy nieprawdziwe. Drugi, to nie wierzyć w prawdziwe.
  • Ayn Rand

    Jako że nie istnieje taki byt, jak “społeczeństwo”, ponieważ społeczeństwo to pewna liczba indywidualnych jednostek, zatem idea, że “społeczny interes” jest ważniejszy od interesu jednostek, oznacza jedno: że interes i prawa niektórych jednostek zyskuje przewagę nad interesem i prawami pozostałych.
  • Terence McKenna

    Skoro już w XIX wieku zgodziliśmy się przyznać, że człowiek pochodzi od małpy, najwyższy czas pogodzić się z faktem, że były to naćpane małpy.
  • Aleister Crowley

    Czyn wole swą, niechaj będzie całym Prawem.

    Nie masz żadnego prawa prócz czynienia twej woli. Czyn ja i nikt inny nie powie nie.

    Każdy mężczyzna i każda kobieta jest gwiazdą.

    Nie ma boga prócz człowieka.

    Człowiek ma prawo żyć wedle swych własnych praw
    żyć tak jak tego chce
    pracować tak jak chce
    bawić się tak jak chce
    odpoczywać tak jak chce
    umrzeć kiedy i jak chce

    Człowiek ma prawo jeść to co chce: pić to co chce: mieszkać tam gdzie chce: podróżować po powierzchni Ziemi tam gdzie tylko chce.

    Człowiek ma prawo myśleć co chce
    mówić co chce: pisać co chce: rysować, malować, rzeźbić, ryć, odlewać, budować co chce: ubierać się jak chce

    Człowiek ma prawo kochać jak chce

    Człowiek ma prawo zabijać tych, którzy uniemożliwiają mu korzystanie z tych praw

    niewolnicy będą służyć

    Miłość jest prawem, miłość podług woli.
  • Anarchizm metodologiczny

    Anarchizm metodologiczny - jest programem (a właciwie antyprogramem), zgodnie z którym należy z wielką ostrożnością podchodzić do każdej dyrektywy metodologicznej, (w tym do samego anarchizmu) bowiem zaistnieć może sytuacja, w której lepiej jest z anarchizmu zrezygnować (aby nie hamować rozwoju wiedzy) niż go utrzymywać.
    Paul Feyerabend
  • Strony

ZROZUMIEĆ CHOROBĘ I WZIĄĆ WŁAŚCIWE LEKARSTWO

Posted by psychoneurocybernauta w dniu 12 listopada 2008

Vancouver, Canada
8 sierpnia, 1977
Drogi Soen Sa Nimie,

Dziękuję bardzo za „bardzo specjalną i wyjątkowo długo oczekiwaną” Ceremonię Wskazań. Kilka dni temu jadłem lunch z moją przyjaciółką, która pytała mnie o praktykę zen, a ja bardzo mocno starałem się dać jej jakiś wgląd.

Kiedyś spróbowałem ketaminy i doświadczyłem przepływania przez blask pastelowych kolorów – byłem i znałem pytania i odpowiedzi; stałem się prawdą. I ten dziwny paradoks przepływania próbowałem wyjaśnić i porównać do zen, lecz słowa są niewystarczające bez doświadczenia.

Kiedyś wspomniałeś, że czasem w czasie odosobnienia można „zobaczyć swoją karmę.” Czy ją zobaczysz, to czy zatrzymujesz przepływ, czy też po prostu utrzymujesz „umysł nie wiem?”

Czy z „widzeniem swojej karmy” jest tak samo, jak z oddychaniem i myśleniem w czasie medytacji, gdy oglądamy nasze myśli bez ich zatrzymywania?

Mówisz, że w czasie medytacji „idź tylko prosto czysty umysł – nie wiem”; potem mówisz „Musisz próbować, próbować, próbować”.

Niektórzy mówią: „Musisz się poddać” i że „próbować” jest zbyt północnoamerykańskie i indywidualistyczne, to płynięcie pod prąd strumienia.
Bardzo dziękuję Ci za Twój „czysty umysł – nie wiem”.
Matthew

========================
16 sierpnia, 1977
Drogi Mattew,

Dziękuję Ci za Twój list. Jak się masz? Podobała Ci się ceremonia wskazań. To wspaniale!

W przeszłym życiu stworzyłeś karmę praktyki i teraz w tym życiu zbierasz jej rezultat. Sądzę, że masz dość rzadką karmę, mocną buddyjską karmę. Ta specjalna karma obraca się wokół pierwotnej przyczyny, zależnego powstawania i skutku, stwarzających wielką miłość, wielkie współczucie i wielkie działanie bodhisattwy. Jakie to wspaniałe!

Powiedziałeś, że wziąłeś ketaminę i doświadczyłeś bycia prawdą. Właśnie teraz, co robisz? Jeżeli osiągniesz prawdę, z chwili na chwilę możesz widzieć, możesz słyszeć – wszystko jest prawdą. Jeżeli nie możesz osiągnąć prawdy, wtedy to, co mówisz, że jest prawdą – nie jest prawdą. To jest prawda Twojego myślenia. Twoja prawda myślenia jest iluzją. Więc musisz być bardzo ostrożny.

Umysł ketaminy i umysł zen są różne. Umysł ketaminy jest zgubieniem Twojego umysłu; umysł zen jest czystym umysłem. Zgubienie Twojego umysłu oznacza zgubienie Twojego prawdziwego ja. Nie będziesz mógł odnaleźć swojego prawdziwego ja, jeżeli myślisz, że: „kolor jest prawdą”.

Twoje myślenie stwarza: „kolor jest prawdą”. Skąd przychodzi kolor? Kolor nie istnieje W samsarze nazwy i formy coś zmienia się i staje się kolorem. Kolor jest pusty. Wobec tego Twoja prawda jest pusta.

Jeżeli jesteś przywiązany do koloru, to już zgubiłeś swoje prawdziwe ja. Mówimy: „Pies biega za kością”.

Czysty umysł oznacza, że gdy przychodzi kolor, wtedy kolor; gdy kolor odchodzi, wtedy kolor odchodzi. Czysty umysł oznacza osiągnięcie swojego prawdziwego ja. Jeżeli nie jesteś przywiązany do koloru, to znajdziesz swoje prawdziwe ja.

LSD i ketamina pomagają pewnym ludziom. Niektórzy ludzie są bardzo przywiązani do nazwy i formy, więc te specjalne lekarstwa dają oświadczenie pustki, i wtedy odcięcie przywiązania jest bardzo łatwe. Lecz nie możesz osiągnąć prawdy w ten sposób.

Aby osiągnąć prawdę, musisz praktykować we właściwy sposób. Wielu ludzie jest przywiązanych do dobrych uczuć, więc biorą coraz więcej i więcej lekarstwa. To jest bardzo niebezpieczne. Znamienity nauczyciel powiedział:

„Ludzie z chorobą złudzeń używają lekarstwa złudzeń. Gdy choroba minęła, odrzuć lekarstwo złudzeń. Wtedy powrócisz do tego, co jest pierwotnym człowieczeństwem.”

Wielu ludzi jest bardzo przywiązanych do nazwy i formy. Jest to choroba iluzji. Lekarstwem iluzji jest LSD, ketamina czy marihuana. Lecz gdy Twoja choroba iluzji odejdzie, musisz odrzucić te lekarstwa. To jest naprawdę konieczne.

Jeśli nie odrzucisz tych lekarstw to złapiesz chorobę lekarstw iluzji. To jest bardzo niebezpieczne. Jeżeli przywiążesz się do tych lekarstw, to zgubisz swoją prawdziwą drogę.

Pytałeś o pojawianie się karmy na odosobnieniu.
Twoja karma nie pojawia się tylko na odosobnieniu; pojawia się także gdy bierzesz specjalne lekarstwo. Również gdy mocno praktykujesz, wtedy w każdym czasie i w każdym miejscu pojawia się Twoja karma. Ale nie martw się o swoją karmę. Idź tylko prosto –dotykaj swojej karmy. Więc
mówię Ci, rozumienie swojej karmy jest tylko rozumieniem: nie dotykaj!

Praktyka oznacza, że musisz postrzegać swoją karmę. Gdy będziesz mocniej praktykował, to postrzeżesz, że Twoja karma jest stworzona przez Twoje myślenie. Gdy odetniesz całe swoje myślenie to zobaczysz, że pierwotnie Twoja karma jest pusta. Nazywamy to osiągnięciem pierwotnego punktu. Widząc to, można rozwinąć umysł, który nie przywiązuje się do niczego. To oznacza, że nie jesteś już dłużej przywiązany do swojej karmy; Twoja karma już Cię nie kontroluje. Wtedy możesz widzieć, możesz słyszeć: „właśnie–tak–jak–to” jest prawdą. Wtedy możesz jasno i właściwie używać swojej karmy, aby wyzwolić wszystkich ludzi z cierpienia. Zatem karma przychodzi i odchodzi; kolory przychodzą i odchodzą – to nie ma znaczenia. Idź tylko prosto –nie stwarzaj niczego. Wtedy Twoja karma stanie się czysta, bez przeszkód i będziesz mógł używać swojej karmy, aby pomagać innym ludziom.

Powiedziałeś próbować i poddawać się. Jeżeli jesteś przywiązany do słów, to nie rozumiesz znaczenia „próbować” i znaczenia „poddawać się”. Jeszcze raz mówię: idź tylko prosto – nie wiem.

Czasem „próbuj, próbuj, próbuj”; czasem „nie stwarzaj niczego”; czasem „porzuć to wszystko”; czasem „uwierz w siebie”. To tylko słowa nauczania. Te słowa nauczania tylko wskazują kierunek; nie mają żadnego znaczenia. Wielu ludzi ma ‘chorobę słów’; więc te słowa są ‘lekarstwem słów’.

Jeżeli jesteś przywiązany do słów, to już popełniasz błąd. Jeżeli nie jesteś przywiązany do słów, wtedy: próbuj, poddaj się, porzuć to wszystko, idź tylko prosto, utrzymuj czysty umysł – wszystkie są tym samym. Lecz jeżeli powiesz, że są tym samym, uderzę Cię. Jeżeli powiesz, że się różnią, również Cię uderzę. Co możesz zrobić? Ty już rozumiesz. Więc mówię Ci, idź tylko prosto – nie wiem. Próbuj, próbuj, próbuj.

Musisz ukończyć swój kong-anowe zadanie domowe. Kiedyś musisz zjeść posiłek umysłu, co oznacza całkowite osiągnięcie konganu, który Ci dałem. W naszej podstawowej praktyce konganów mamy Dziesięć Bram. Jeżeli przejdziesz całe Dziesięć Bram, będziesz mógł zrobić wszystko – bez żadnych przeszkód. Lecz jeżeli ich jeszcze nie przeszedłeś, to musisz zawsze brać lekarstwo „nie wiem.” To lekarstwo może strawić całą Twoją karmę i skomplikowaną chorobę bólu głowy.

Wtedy Twoje oczy, uszy, nos język, ciało i umysł staną się tak czyste jak Budda. Wtedy jesteś Buddą! Czego chcesz więcej?

Mam nadzieję, że idziesz tylko prosto – nie wiem, wkrótce odrzucisz nie wiem, staniesz się wielką miłością nie wiem, i wielkim współczuciem nie wiem, i wielkim bodhisattwą nie wiem, i wyzwolisz wszystkie istoty z cierpienia.
Twój w Dharmie
S.S.

Only Don’t Know (1982) by Zen Master Seung Sah (fragment)

Advertisements

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: